Noloc erkend coach
nieuws
sinds 2004
Voor persoonlijke begeleiding op maat, bij het zoeken naar werk dat past bij uw talenten en kwaliteiten.
Voor loopbaanbegeleiding, re-integratie, outplacement, iro.
 

NIEUWS / NIEUWSBERICHTEN 2017

Nieuwsbericht 317: Traditionele jobsites minder populair

Bron: Redactie TQL 4 april 2017

Positie LinkendIn valt, Facebook stijgt

De traditionele vacaturesites worden steeds minder populair. 'Nieuwkomer' Indeed doet het wel goed. Ruim 16 procent van de ondervraagden noemt deze vacaturesite als favoriet kanaal, gevolgd door LinkedIn (12,7%) en NationaleVacaturebank (9,3%).

Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group dat jaarlijks onder circa 15.000 personen wordt gehouden, en representatief is voor de Nederlandse beroepsbevolking.

LinkedIn zakt in, FB rukt op
In 2015 was LinkedIn nog het favoriete online-oriëntatiekanaal. In de eerste helft van 2016 werd de koppositie voor het eerst overgenomen door Indeed. Indeed is het afgelopen jaar explosief door blijven groeien (+48%), terwijl LinkedIn aan populariteit (-6%) verliest in Nederland. Ook Tempo-Team (+2%) en Facebook (+5%) maakten groei door in 2016. De andere partijen lijken te worden opgegeten voor Indeed. Zo kelderde de populariteit van NationaleVacaturebank.nl, Monsterboard.nl en Werk.nl en Intermediair.nl aanzienlijk.

Volgens Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group, lijkt het erop dat er op de arbeidsmarkt een 'winner-takes-it-all' opstaat. 'Maar het is te vroeg om te juichen, omdat Facebook en LinkedIn in 2017 hun positie willen verbeteren. Facebook met een vacaturefunctionaliteit en LinkedIn met een redesign. De strijd is nog niet gestreden, zeker als Facebook zich sterker gaat profileren als vacatureplatform'.

De ranglijst van favoriete online oriëntatiekanalen ziet er volgens Intelligence Group als volgt uit:
 

 

 

2016

2015

stijging/daling in %

1

Indeed.nl

16,4%

11,1%

+48%

2

LinkedIn.nl

12,7%

13,5%

-6%

3

NationaleVacaturebank.nl

9,3%

12,2%

-24%

4

Facebook

9,0%

8,5%

+5%

5

Randstad

5,8%

5,9%

-2%

6

Monsterboard.nl

4,9%

6,4%

-23%

7

Werk.nl

3,5%

5,8%

-40%

8

Google.nl

3,4%

3,9%

-14%

9

TempoTeam.nl

1,3%

1,3%

+2%

10

Intermediair.nl

1,1%

1,4%

-21%

Volgens Waasdorp lijken de traditionele vacaturesites de handdoek in de ring te gooien in hun strijd met Indeed en richten LinkedIn en Facebook hun businessmodel er nu vooral op om de winstgevendheid 'tot de laatste druppel te maximeren'. 'Daarmee lijken ze een kans te missen, aangezien in Amerika de traditionelere partijen weer positie lijken te winnen van de marktleiders Indeed, LinkedIn en Glassdoor', aldus Waasdorp.

Ranglijst
Eerder  werd bekend dat voor het eerst in de 14 jaar dat Intelligence Group het Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek uitvoert, het Rijk is verkozen tot de meest favoriete werkgever van Nederland. Hiermee nam het Rijk het stokje van Shell over, dat de afgelopen drie jaar op de eerste plaats stond. Shell staat nog wel samen met Rabobank in de top drie.

In de top-25 zijn Coolblue en FrieslandCampina (beide 4 keer zo populair geworden) interessante nieuwkomers, evenals Nike en Van der Valk. Coolblue liet maar liefst een stijging zien van 86 plaatsen ten opzichte van het jaar ervoor. Het hoogst genoteerde techbedrijf is Google, dat op de vijfde plaats eindigde. Het jaar ervoor kwam Google niet verder dan de achtste plaats. Microsoft en KPN vielen voor het eerst sinds jaren uit de top25. Deze twee bedrijven zijn jarenlang trouwe vertegenwoordigers geweest in de top-10 van favoriete werkgevers.
 
Redactie TQL (AG)

Illus. (cc): tmab

 

terug


 

Oog voor werK: voor persoonlijke begeleiding op maat, bij het zoeken naar werk dat past bij uw talenten en kwaliteiten.
Voor loopbaanbegeleiding, re-integratie, outplacement, iro. Denken in mogelijkheden, niet in beperkingen.
Gevestigd in Amersfoort, werkt landelijk.

© OogvoorwerK.nl (2019)
Amersfoort
Nederland